1. jó gyakorlat találkozó

1. jó gyakorlat találkozó

Éééééés máris elindítottuk ERASMUS+ blogunkat, melyben olvashatnak minden nemzetközi partnertalálkozónkról.   

Projektünk adatai: 

Erasmus+ KA-2 Stratégiai partnerségek – 2020-1-HU01-KA204-078753

Innovatív jó gyakorlatok cseréje a szépkorúak digitális készségeinek fejlesztéséhez

Rövid összefoglalás: azon motivációs tényezőket keressük négy nemzet – CNESA OMI, Magyarkanizsa (SRB), HUREF, Székelyudvarhely (RO), Marthos o.z., Martos (SK) és MZNT (HUN) – összefogásával, melyek meglétével és/vagy kialakításával fiatalokat tudunk bevonni egy nagyon speciális, segítő tevékenységbe. Mégpedig nem más a feladat, mint a szépkorúak digitális készségeinek fejlesztése, az online térben való eligazodás segítése, a digitális kommunikáció formáinak bemutatása és gyakorlása. 

  1. jó gyakorlat találkozó – Magyarkanizsa 

Első személyes találkozó a hosszú, online időszakot követően. Láttuk mi már egymást sokszor a monitoron át – projektindítás, egyeztetések, jó gyakorlatok előkészítése… Most azonban élesben, személyesen – végre!

Kiváló szervezés, kellemes fogadtatás … és langymeleg, 39-40 fokos hőmérséklet, nagyon magas páratartalommal. Hát, Tisza-parton vagyunk elvégre!

Az ismerkedős, vidám esti evést és beszélgetést követően, kedden reggel 9 órakor elfoglaltuk állomáshelyünket: alagsori, kellemesen hűvös pinceterem, projektor, körben asztalok (egymástól biztonságos távolságtartással elhelyezve), kivetített agenda. Aztán felpörögtek az események körülöttünk: megérkeztek a helyi tévé, sajtó munkatársai, 1…2…3…Figyelem! Indul a közvetítés!

Sarnyai Károly, a fogadó szervezet (CNESA OMI) vezetője elmondta bevezető szavait, majd a projektmenedzser, Dr. Nagyháziné Szabó Bernadette (MZNT) foglalta össze röviden a projektet – a sajtó munkatársai számára.

A koordinátor szervezet jelen lévő elnöke, Borsó Tibor vázolta a népfőiskola múltját és jelenét, sokszínű tevékenységi körét. Ehhez máris illeszkedett témájában a CNESA bemutatása.

A közös munka igazából a jó gyakorlatok megbeszélésével kezdődött.  A „Jól előkészített program fél siker!” című jó gyakorlatunk részletei arról szólnak, hogyan fogjunk hozzá és állítsunk össze egy, az időseknek szóló képzési programot, milyen tényezőket tartsunk szem előtt: az idősek előképzettségét (mikor és mennyit használ számítógépet), fizikai/egészségi állapotát (külön oktatói figyelem az egyéni fiziológiai problémákra), a tanfolyam ellenértékét (jó-e a teljesen az ingyenes képzés?), az „újra beülni az iskolapadba” effektust és kezelését (mindenki elmondhatja, miért érkezett a csoportba, kimondja, így megerősíti motivációját, és ezzel beilleszti magát a csoportba), túljelentkezés esetén a későbbi csatlakozás motivációjának megtartását (várólistába sorolás, jelentkezői sorrendiség követése, folyamatos kapcsolattartás a várakozókkal és beszámoló a képzés előrehaladásáról). Véglegesített tételeink: a célcsoport speciális igényeihez alkalmazkodó óraszám; a képzés meghirdetése célcsoporthoz szabott felületeken; szemléltető, gyakorlatias oktatási módszer (pl. floppytól az okostelefonig – tárgyak bemutatása); a szakszavak előzetes tisztázása (akár rövid szakszótár elkészítése); a helyszín akadálymentesítése.

A „Hogyan látja a másik oldal?” című jó gyakorlatunk esetében a feltevésünk így szólt: nem minden program teszi lehetővé a rugalmas hozzáállást és a folyamat közbeni módosításokat, de a következő képzés tervezésekor be lehet építeni azokat – azaz a jó pap holtig tanul, és nem követi el újból ugyanazon hibákat. Ezért lényeges kidolgozni az elégedettség mérésére szolgáló kérdőívet, mely az alábbi szempontokat vizsgálja a visszajelzések földolgozásakor: a képzés terjedelme; az elmélet és a gyakorlat aránya; az előadó érthetősége és felkészültsége; az oktatási módszerek megfelelősége; az elvárások teljesülésének mértéke; a körülmények értékelése (megközelíthetőség, fény, hőmérséklet, kivetítés mérete, higiéniai feltételek); tárgyi feltételek; a képzés megszervezésének folyamata; a megszerzett tudás egyéni hasznosíthatósága; hajlandóság a folytatódó képzésen való részvételre; egyéb megjegyzésekre lehetőség megadása.

Hjű, hosszas és alapos eszmecsere, egyforma lehetőség mindenkinek a hozzászóláshoz, a különböző munka- és élettapasztalatok előhozása, saját élmény feltárása – számos okos, mélyenszántó gondolatok, érvelések összességéből végül kikerekedett a két jó gyakorlat.

A nehéz nap délutánján kiadós séta, tiszai halászlé kóstolása, sétahajózás, helyi bor kóstolása, és fagyi, fagyi, fagyi minden mennyiségben – az este is kitartó hőségre tekintettel.

S a folytatás? Naná, máris itt van a naptárunk következő oldalán: 2021. július 21., szerda, Székelyudvarhely. Vendéglátónk: Humán Reform Egyesület. Naná, hogy hazaérve jövünk az új blogbejegyzéssel!