Az Erasmus+ KA-2 Stratégiai partnerségek – 2020-1-HU01-KA204-078753 Innovatív jó gyakorlatok cseréje a szépkorúak digitális készségeinek fejlesztéséhez című nemzetközi projekt 16. jó gyakorlata („A jó pap is holtig tanul!”) kidolgozása következett utolsó székelyudvarhelyi találkozónkon. Szakmai munkánkat Sorbán Ildikó képzésszervező, informatikát 20 éve oktató szakember segítette (Székelyudvarhelyi Egyetemi Központ). Megállapíthatjuk, hogy a személyes találkozóinkon a szakértői jelenlét külön emeli az esemény fényét és rangját. Kiváló alkalom ez arra, hogy a jó gyakorlat vázlatát azonnal, illetve annak kialakulási folyamatában véleményeztessük olyanokkal, akik nap mint nap munkálkodnak a digitális készségfejlesztés témakörében.
Mostani jó gyakorlatunk kérdésfeltevése: hogyan lehet digitális eszközök segítségével további ismereteket, tudást szerezni és bővíteni – ha idősek, szépkorúak ülnek a számítógép előtt vagy okostelefonnal a kézben; ha maga az informatikát oktató készül a további online szakmai fejlődésre; ha a bevonandó fiatal mentoroknak tervezzük átadni a megfelelő tudást és instrukciókat az idősek digitális fejlesztése előtt.
Az elkészült jó gyakorlat az alábbi válaszokat adta a három online tudásmegosztás lehetőségeiről:
- Digitális informatikai alapképzést végzett szépkorúaknak: a korábban már megszerzett számítógépes ismeretek átismétlése az első lépés (az online ismeretszerzés, tájékozódás, műveltség megszerzésének alapjai, eszközei – a Google kereső és kiválasztott honlapok használata, az anyagok, filmek, videók, képek letöltése és mentése, a YouTube kezelése, az online képzési felületek, a regisztrációhoz kötött elérés/hozzáférés lépései és szabálya), majd ismerkedés az oktató videók világával és mindez okostelefont használva is; ha nem tantermi az ismeretszerzés, akkor a mentoráló fiatalok online elérésének lehetősége javasolt.
- Digitális informatikai képzések oktatóinak (a meglévő tudás folyamatos frissítésének része az új felületek megismerése és a hallgatókkal való megismertetése – pl. BigBlueButton osztálytermi szoftver, ahol csoportbontással interaktívvá tehető az óra, ZELLO mint az elhangzottak visszajátszására használható mód, TEAMS a professzionális szintű alkalmazás (fájlok közös kezelése csoportmunkában, közös virtuális jegyzetfüzet használata, videóhívás és online képzés stb.).
- Szépkorúak digitális képzéseit segítő fiatal mentorok: a mi saját motivációs kérdőívünkkel való felmérés, kiválasztás után megfelelő felkészítés a mentori feladat bemutatásával a türelmes és tisztelettudó segítségnyújtás érdekében. Először az elvárásokat tisztázzuk (milyen segítségről van szó, milyen témában, és az időseknek, mint célcsoportnak milyen természetes jellemzői vannak; a mentor munkája mindig teljes összhangban zajlik az oktatóéval; a képzés végén visszajelzés, személyes elbeszélgetés lehetőségének biztosítása a fiatalok számára.
Kulcsszavak, melyeket e jó gyakorlathoz tovább gondolásra javaslunk mint társadalmi, közösségi, gazdasági hatások:
- társadalmi hasznosulás: szépkorúak integrálása, fiatalok érzékenyítése, a generációk közötti szakadék áthidalása
- utánpótlás-nevelés
- elégedettségmérés szóban, írásban a szépkorúaknál, a fiataloknál, az előadóknál
- az idős, szépkorú szeparációs (elszigeteltség, kirekesztettség érzése) élménye csökken a közösséghez való tartozás által
- a magát „hasznosnak” érzése életminőségének, önértékelésének javulását hozhatja
- az időskori demencia kialakulásának késleltetése vagy megelőzése
- aktív életszakasz meghosszabbítása
- gazdaság-élénkítő hatás: a képzés által felmerül az igény a szépkorúakban, hogy erősebb és jobb telefont vegyenek, stabilabb internet hálózatra tegyenek szert, esetleg más okos eszközt is megvegyenek (okosóra)
- mentális egészség megőrzése
- közösségi élmény szerzése
- aktívabb napi szintű kapcsolattartás
- a fiataloknak a segítségnyújtás élményének megélése.
Két jó gyakorlatunk vár még kidolgozásra, melynek helyszíne Magyarkanizsa, CNESA partnerünk székhelye. Ezután augusztus 22-én tatai szakmai konferenciánkkal zárjunk nemzetközi projektünket.