Most érkeztünk haza Székelyudvarhelyről, Erasmus+ projektünk utolsó erdélyi útjáról. Még tele a fejünk a szakmai nap magvas gondolataival, az ott, a közös gondolkodás folytán megszületett megoldásokkal, kulcsszavak gyűjteményével, s az élménnyel, melyet a munkás délelőttöt követő szabadidős program nyújtott.

16. jó gyakorlatunk a sorban az utolsó (bár még két hiányzó rész megtárgyalása hátra van, s ez Magyarkanizsán történik meg június legvégén). Címe: „A jó pap is holtig tanul”. Három aspektusból boncolgattuk a témát: maga az idős, szépkorú használja a digitális világot arra, hogy bővítse tudását, könnyebben eligazodjon a világban. A tréner, oktató is tanul folyamatosan, hogy haladjon a korral, frissítse szaktudását (az informatika ezt diktálja is számára). Végül pedig a mentoráló fiatal felkészítése is alapja a sikerrel záruló, időseknek szóló digitális képzésnek. Ebben első pont korábbi, 2. sz. jó gyakorlatunk, mely a fiatalok motivációs kérdőívét tartalmazza. A szűrés után fontos az elvárások közös megbeszélése (oktatóval összhangban való személyes segítségnyújtás a képzésen, türelmesen és tisztelettudóan, s főleg nem helyette, hanem az időssel együtt elvégezni a kiadott feladatot).

Nos, ez egy rendszer, mely ideális esetben teljesen működőképes az összetevők minőségi megfelelősége és az együttműködés szabályainak betartása alapján: az idős hallgató rátalál az őt leginkább érdeklő témakörre (a kertészkedési ismeretektől a nyelvtanuláson át a történelem korszakaiig), a téma gazdája (oktatója) elindítja online tanfolyamát, s a fiatal mentor elérhető távolságban segít akár a regisztrációtól a képzés utolsó percéig. S közben annyi, de annyi  folyamat zajlik, tudás rögzül, hatás érvényesül, érték születik szépen, magától, csöndesen, pozitív eredménygombócként! Mik is ezek? Gondoljuk csak mindet végig külön-külön! Érdemes!

  •  társadalmi hasznosulás: szépkorúak integrálása, fiatalok érzékenyítése, a generációk közötti szakadék áthidalása
  • utánpótlás-nevelés (pedagógiai aspektus)
  • az idős, szépkorú szeparációs (elszigeteltségi, kirekesztettségi) érzése csökken a közösséghez való tartozás által
  • a magát „hasznosnak” érzése életminőségének, önértékelésének javulását hozhatja
  • az időskori demencia kialakulásának késleltetése vagy megelőzése
  • aktív életszakasz meghosszabbítása
  • gazdaság-élénkítő hatás: a képzés által felmerül az igény a szépkorúakban, hogy erősebb és jobb telefont vegyenek, stabilabb internet hálózatra tegyenek szert, esetleg más okoseszközük is legyen (okosóra)
  • mentális egészség megőrzése
  • közösségi élmény szerzése
  • aktívabb napi szintű kapcsolattartás a csoporttársakkal, mentoráló fiatalokkal
  • a fiataloknak a segítségnyújtás élményének megélése
  • elégedettségmérés szóban, írásban a szépkorúaknál, a fiataloknál, az előadóknál.
A 16. jó gyakorlat margójára