Erasmus+ műhelybeszélgetés 2021. azaz kórkép tanulságokkal

Az ERASMUS+ KA-2 „Stratégiai partnerségek” keretében pályázati projektünket („Innovatív jó gyakorlatok cseréje a szépkorúak digitális készségeinek fejlesztéséhez”) 2020 decemberében indítottuk. Négy országot érintve (Magyarország, Románia, Szerbia, Szlovákia) dolgozzuk ki azon jó gyakorlatokat, melyek segítik idős embertársaink előtt szélesre tárni a digitális ismeretszerzés, művelődés, a társadalmi és családi kapcsolattartás kapuját.

Új projektévünkbe lépve aktuálissá vált az első műhelybeszélgetésünk megtartása. Sajnos, a járványhelyzet miatt nem adódott alkalom nagyobb létszámú eszmecserére. A találkozó célja az alábbi alapvető ismeretekről kötetlen beszélgetés idős- és szépkorúakkal (6. jó gyakorlatról): ki mennyire érzi otthon magát ezeken területeken; melyiket érzi számára a legfontosabb tudásnak; ha segítségre szorul, hová szokott fordulni; lehetségesnek tartja-e, hogy fiatalok segítsenek a tájékozódásban.  

  • Mi az internet?
  • Internet böngészők használata.
  • E-mail cím létrehozása, levelezés.
  • A Skype használata.
  • Közösségi oldalak ismerete, használata
  • Csatolmányok kezelése.
  • Zoom, Google Meet mint virtuális találkozók lehetősége

A jelenlévők nyugdíjas korúak, akik valamilyen szinten megismerkedtek már a digitális eszközök használatával. A felvetett kérdésekre az alábbi válaszokat kaptuk:

  • az „Ülj mellém!” (időseket számítástechnikai ismeretekre oktató tanfolyamunk, ahol fiatalok mentorkodtak) képzés nagyon tetszett minden résztvevőnek;
  • az Erasmus projektünk fenntartási időszakára tervezett tesztképzésre mutatkozna igény;
  • aki nem okostelefont használ, hanem régebbi típusút, nagyon nehezen ismeri ki magát az okoseszközök világában, sőt egyáltalán nem ért hozzájuk; kevésbé képes Facebook profilt létrehozni, csatolmányt küldeni egy e-mailben stb.;
  • többnyire a már régen felnőtt gyermekektől kérnek jelenleg segítséget, de nagyon hasznos volna, ha elérhető lehetne néhány fiatal segítő;
  • az IT képzés után szükség lenne a megszerzett ismereteket felelevenítő találkozóra, hogy az elakadásokat, felmerült nehézségeket el tudják mondani, megoldást kaphassanak azokra – tehát igencsak létjogosult az utánkövetés;
  • egy képzés után mindig otthon, a segítségtől távol merülnek föl az első problémák, tehát erre a speciális szituációra kell kitalálnunk a segítségnyújtás módszertanát;
  • igen, a fiatalok valóban hatékonyan képesek segíteni egy-egy tanfolyamon, bár ők gyorsak, ujjaikban benne a sok éves napi gyakorlat; fontos a jelenlétük, hiszen mindenki tud a saját fiatal mentorától kérdezni, akár többször is megnézni egy-egy műveletet;
  • különösen az az idős ember kerül nehéz helyzetbe számítástechnikai szakértő segítség híján, aki a munkája során egyáltalán nem használt számítógépet, sem okostelefont, és a gyermekei is nagyon messze élnek, évente ritkán találkoznak személyesen; úgy érzi, kirekesztődik a világból; ha egyedül próbálkozik, alapok nélkül nem boldogul, a kudarcok pedig elveszik a bátorságát, félni fog a digitális eszközöktől, ”nem mer fölmenni a Facebookra”;
  • a képzés után kapcsolatban tud maradni a fiatal segítőkkel, s ez nagyon jót tesz a kapcsolatuknak; a fiatalok is keresték már maguktól az időseket, segíthetnek-e valamiben – kölcsönös baráti kapcsolat alakulhat ki közöttük, ami mindkét fél személyiségének fejlődéséhez, élményeik gyarapodásához vezethet.
Erasmus+ műhelybeszélgetés 2021. azaz kórkép tanulságokkal