A végzettség nélküli iskolaelhagyás fogalma és az ellene való küzdelem lépései

Maga a fogalom jellemzően az általános, de sajnos létező problémaként a középiskola bármely okból való be nem fejezése, záróvizsga le nem tétele, és a bizonyítványszerzés folyamatának hirtelen megszűnését jelenti. Az okok közt szerepelhet (rejtett vagy nyílt) családi konfliktus, személyiségi probléma, serdülőkori lázadás a felnőttek világa ellen, korcsoporti deviáns hatás stb.  

A végzettség nélküli iskolaelhagyók számának csökkentése egyértelműen és közvetlenül javítja az egyén életesélyeit, foglalkoztathatóságát, alkalmazkodóképességét. A jelenség elleni stratégia közvetve hozzájárul a társadalmi szolidaritás, felzárkózás erősítéséhez, a polarizálódás, a kirekesztés, a leszakadás és a mélyülő szegénység elleni küzdelemhez.

A stratégia célrendszere a rendszer-, az intézményi és az egyéni szintű tényezők számbavételén alapulva kívánja a végzettség nélküli iskolaelhagyást megakadályozni. A probléma kezelése során a fókusz az egyénen van, a beavatkozási módok, azok sikeressége jellemzően az egyéni körülmények kezelésétől is függ.

Elképzelésünkhöz a stratégia azon elemei kapcsolódnak leginkább, amelyek a pálya- és tanulási tanácsadást, információk biztosítását, eljuttatását jelentik. Olyan jó gyakorlatok bemutatása a cél, amely a munkaerőpiacon való érvényesülést segíti elő. A megalapozott egyéni döntéshozatal eszközrendszere a következő lehet:

– professzionális pályatanácsadás és a tanulási támogatással összefüggő szolgáltatások és információk elérhetővé tétele;

– a pedagógusok, osztályfőnökök felkészítése az életpálya-menedzselési képességek fejlesztésének támogatására;- kompetencia szempontú értékelést, önértékelést, önismeretet is lehetővé tevő eszközök kialakítása és elérhetővé tétele.