BESZÁMOLÓ a hazai szakemberek képzéséről

2020. január 30-31-én hazai szakemberek részvételével valósult meg Kommunikációs stratégiák és stílusok című kompetenciafejlesztő képzésünk. A két napos tréningen a Komárom-Esztergom Megyei Kormányhivatal és a Tatai Járás ügyfélkezelésben aktív szakemberei vettek részt. Tekintettel arra, hogy a projekt célja a nemek közötti esélyteremtő stratégiák fejlesztése, így a képzési program is e köré szerveződött. A megnyitón ugyancsak résztvevő Ströcker Zoltán, a Tatai Járási Hivatal vezetője a jelenlévőkkel megosztotta, hogy a hivatal kiemelt figyelmet fordít a kisgyermekkel érkezőkre illetve igyekszik munkáltatóként is rugalmasabbá tenni a visszatérő édesanyák munkaidejét. Illés Kádek Kata a képzést a projekt összefoglalójával indította és bemutatta a nemzetközi együttműködésben szerzett tapasztalatokat, a lebonyolított kutatás eredményeit és tanulságait. 

Mivel a résztvevők nem mindegyike ismerte egymást, ezért a képzés bemutatkozó körrel kezdődött, a Péter-Pál gyakorlat alkalmazásával. Ezt követően rövid prezentáció került bemutatásra a kommunikációs stílusokról, stratégiákról. Később a résztvevők több, a kommunikációs készségeiket felmérő kérdőívet, tesztet töltöttek ki, melyet közösen kiértékeltünk minden résztvevővel, majd közösen megbeszéltük az eredményekből származó tanulságokat. Annak érdekében, hogy a résztvevők ügyfélkezelési készségei fejlődjenek, különböző helyzetgyakorlatokban próbálhatták ki magukat, különböző kommunikációs stratégiák és stílusok mentén. Kiemelt figyelmet fordítottunk a látensen bennünk élő sztereotípiák felismerésére, tudatosítására és lebontására, hiszen ezek mind akadályai lehetnek az egyenrangú, esélyegyenlőséget biztosító kommunikációnak. 

A képzés során mindezen kívül a kommunikációs gátak és azok feloldási módjairól, eszközeiről, a verbális és nonverbális eszközök alkalmazásairól, az aktív meghallgatásról és annak eszközrendszeréről, valamint az asszertív magatartás és kommunikáció fogalmáról, és alkalmazásáról szereztek új ismereteket a résztvevők.

A kétnapos képzés során az elméleti és gyakorlati elemek 10-10 órában valósultak meg. A figyelem fenntartása érdekében kávé- és ebédszüneteket iktattunk be a képzés során. 

A visszajelzések alapján a résztvevők mindegyike jól érezte magát, és hasznos, munkája során alkalmazható tudásra tett szert. Nemzetközi kitekintést is kaptak a nemi esélyegyenlőség aktuális kérdéseiről. Kiemelték, hogy a megfelelő kommunikáció mentálhigiénés szerepet is játszik életünkben, és mivel a burn-out egyre jellemzőbb az adminisztratív munkaköröket betöltők között is, így hasznos lehetne egy stresszkezelő tréning is számunkra.