Jó gyakorlatokat gyűjtöttünk Erdélyben – avagy amikor eggyel több feladatot kell megoldani a tervezettnél

Projektünk (Erasmus+ KA2, „Innovatív jó gyakorlatok szépkorúak digitális fejlesztésére”, 2020-1-HU01-KA204-078753) újabb helyszínén, Székelyudvarhelyen, a szokásos szakmai csapattal (CNESA – Magyarkanizsa, SRB, Marthos o.z. – Martos, SK, HUREF – Székelyudvarhely, RO, a koordinátor MZNT – Tata, HU) két témakör megbeszélésére gyűltünk össze: hivatalos ügyek online intézése; fake news, kéretlen tartalmak kezelése. Célcsoportok: idősek, szépkorúak – digitális készségeik fejlesztése; fiatalok – bevonásuk mentorokként. 

Amikor egy belevaló szakmai találkozó beindul, semmi sem állíthatja meg. Még egy áramszünet sem! Digitális kompetenciák szerzéséről beszéltünk – a négyből majdnem két órán keresztül áram (internet, projektor, lámpa stb.) nélkül. Megoldottuk. Majd az igazán izgalmas pillanatok is eljöttek az áram visszatértével…

A két jó gyakorlatunk („Sorban állás nélkül a hivatalban”; Álhír? Kösz, nem!”) megtárgyalásakor online bekapcsolódott a Vajdaságból CNESA partnerünk vezetője, Sarnyai Károly kollégánk, nem mellesleg informatikus, és digitális ismeretek oktatója is. A helyszínen is akadt szakmai segítőnk, nem is egy: Lőrincz Edit informatika tanár, a székelyudvarhelyi Backamadarasi Kis Gergely Református Kollégium tanára, az Egy Mosoly az Életért Egyesület elnöke, valamint Juhász Krisztina elnökségi tagunk – mindkét szakember időseknek is tart vagy tartott már digitális képzést.

Az online hivatalos ügyek tárgykörben számítógépes és okostelefonon történő ügyintézés részleteit egyaránt megtárgyaltuk: az applikáció letöltése például parkolási díj kifizetéséhez, a felhasználói fiók létrehozása, netbankolás, rezsi-, adó- és illetékfizetés otthonról, anyakönyvi ügyek és adóbevallás intézése, online időpontfoglalás stb. A jelen lévő két tanárnő folyamatosan segítette munkánkat abban, hogy elmondta a tanfolyamaik alatt tapasztalt nehézségekre, a korosztályi sajátságokra és a témakör súlypontjaira.

Az álhírekkel és a kéretlen tartalmakkal foglalkozó jó gyakorlat során elméleti és gyakorlati részre bontottuk a későbbi oktatási anyagot: fogalmak magyarázata (fake news, adathalászat, spam stb.) és azok kezelése, kivédése – vagyis megoldások a problémákra. Lássunk néhány példát is: linkek ellenőrzése („nyeremények”, „örökség” híre ismeretlen személytől); spam mappa folyamatos ürítése, az olcsó szolgáltatást, árucikkeket kínáló reklámok kritikus átgondolása, a „felugró ablakok” bezárása, a személyes adatokat kérő linkek, adatlapok negligálása vagy hozzáértőbb megkérdezése, a fotók elővigyázatos és átgondolt feltöltése és megosztása, az online vásárlásoknál következetes eljárás, kommentek alapos átgondolása stb.    16 jó gyakorlatunkból ezzel a 10.-et is véglegesítettük. Hamarosan irány Magyarkanizsa, ahonnan terveink szerint újabb kettővel térünk majd haza, hogy a 2. projektév végére (2022.08.31.) 12 kidolgozott jó gyakorlatunk álljon készen a későbbi bevetésre.