Amikor a projekt a szemünk előtt írja önmagát

Szegedy-Maszák Mihály „A regény, amint írja önmagát” címmel állította össze modern kori elbeszélések irodalomelméleti vizsgálatát. Nos, némi csavarral, de bátorkodtuk párhuzamot vonni a mi projektünk történetével. Mi is a helyzet nálunk, az Erasmus+ háza tájékán?

Először is szögezzük le: jó gyakorlat a jó gyakorlatok között, hogy a pandémia idején – személyes találkozók hiányában – online tartottuk az összejöveteleinket, s előkészítésnek neveztük el magunk között. A későbbi helyszíni megbeszélést megelőzően alaposan megtárgyaltuk az adott jó gyakorlatot. Sőt, a témagazda még ezt megelőzően a projektmenedzserrel is tartott online egyeztetést: a jó gyakorlat részletes vizsgálatával, fókuszpont, kiegészítések, javaslatok megbeszélésével.

Nem történt ez másképp 2022 januárjában sem, amikor Búzás Hedviggel és Sarnyai Károllyal (CNESA OMI, Magyarkanizsa) közös online egyeztetésen szedtük alkatrészeire a következő két jó gyakorlatot. Azaz szedtük volna… Ugyanis már az első pillanatban föltették nekem kollégáim a kérdést – igaz, kissé hezitálva és picit bátortalanul: mi lenne, ha aktuálisak lennénk, és igazodnánk az éppen most folyó okostelefon képzésekhez. Fiatal mentorok segítik az időseket a tanfolyamon, így kihasználhatnánk ezt a lehetőséget. Csavarjunk egyet a jó gyakorlatok menetén, és vegyük előrébb a most folyó digitális képzést segítő, arra konkrétan vonatkozó témákat! A projekt átírta tehát önmagát. Mi pedig engedtük. Engedtük ezt, mert gazdagodtunk két olyan jó gyakorlattal, amelyek átestek a pudingpróbán. Rögtön, azonnal. Megszületett a fiatalok motivációját felmérő kérdőív („Segítenék, ha segíthetek”, és szert tettünk egy elégedettségi kérdőívre is, amely a lelkes ifjú mentorok és a tanfolyamon résztvevő idősek véleményét kéri ki utólag („Na, ilyen volt?”).

Féljünk-e attól, ha a menetrendet felülírja egy projektben a jelen? Fogadjuk-e nyitott szívvel, ha aktuális helyzet veszi át a vezénylést? Mindenképpen! Hiszen a projekt nemhogy veszít értékéből, hanem éppen ezzel a hozzáadott értékkel gazdagszik, szempontrendszere bővül, gyakorlati hasznossága nő. Micsoda élmény ez! Mondhatnánk így is: a rugalmasság és a befogadó szemléletmód új jó gyakorlatokat terem.

Dr. Nagyháziné Szabó Bernadette Erasmus+ projektmenedzser