Kevesebb gépet törnek a női pilóták

2018. 11. 25.

Kevesebb gépet törnek a női pilóták

A kutatók jellemzően igyekeznek az alkalmazott tudományok oldaláról megközelíteni az összetett kérdéseket. A nemi esélyegyenlőség kérdését is innen vizsgálják, nem csekély eredménnyel. Régi, ám elgondolkodtató cikk az Applied Ergonomics 1987. évi 17 (4) számának 297-303. oldalán megjelent kutatási beszámoló, amelyet G.J. Vail és L.G. Ekman jegyez. Mint azt a Pilóta-hibából eredő balesetek: nők vs. férfiak (Pilot-error accidents: male vs female) címmel megjelent beszámolóból megtudhatjuk, a kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy kimutathatóak-e olyan jellegzetes különbségek a pilóták teljesítményei között, amelyek női vagy férfi nemükből eredően lennének rájuk jellemzők, avagy sem.

Ebben a tanulmányban a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testület (NTSB) iratanyagában fellelhető általános repülési balesetek nyilvántartását elemezték nemek szerint, hogy megfigyeljék a pilótahibával kapcsolatos balesetek számát és arányát 1972 és 1981 között. 

Feltételezésük szerint „Amennyiben a nemek között nincs teljesítményt illető különbség, akkor az adatok a balesetek arányát és a sérülések típusát tekintve hasonlóak lesznek.” A kutatás eredménye azonban rámutatott, hogy a férfiaknál magasabb a balesetek aránya, mint a nőknél, illetve a férfiak balesetei nagyobb valószínűséggel halálos kimenetelűek vagy súlyos sérüléseket okoznak. 

Ugyanezt támasztotta alá 2016-ban Walton és Politano kutatása,  amely szerint ugyan a női pilóták esetében alacsonyabb képzettségi és tapasztalati szinten  nagyobb balesetek fordulnak elő, melyek a légi járművek és akár személyek sérülését okozhatják, ugyanakkor a komoly tapasztalattal rendelkező, magasan képzett női pilóták a férfi pilótáknál szignifikánsan kevesebb balesetet és gépkárt okoznak. 

Mindez természetesen nem jelenti azt, hogy a hölgyek jobb pilóták lennének a férfiaknál, de azt mindenképpen jelenti, hogy nem rosszabbak, és mindkét nem képviselőinek helye van a pilótafülkében.

Közzétette:
Kovács Éva

Forrás:

Vail, G. J. & Ekman, L. G. (1986). Pilot error accidents: Male vs female. Applied Ergonomics, 17(4), 297–303. https://doi.org/10.1016/0003-6870(86)90133-X

Walton, R.O. & Politano, P.M. (2016). Characteristics of General Aviation Accidents Involving Male and Female Pilots, Aviation Psychology and Applied Human Factors, 6, pp. 39-44. https://doi.org/10.1027/2192-0923/a000085. © 2016 Hogrefe Publishing.